Jak dát do nákladů fakturu za založení firmy?
Velmi častým dotazem, se kterým se setkáváme, je, jakým způsobem dochází k vyúčtování nákladů na založení společnosti a jestli je možné tyto náklady vyúčtovat do zakládané společnosti.
Krátce: Daňový doklad vystavený na společníka je možno použít do nákladů zakládané společnosti jako "nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti", přestože je vystaven na společníka zakládané společnosti (viz § 5 odst. 7, věta druhá, zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu).
Obšírně: Po objednání založení obdržíte zálohovou fakturu a po jejím uhrazení je obratem vystaven daňový doklad, a to na společníka - zakladatele vznikající společnosti. V případě více zakladatelů pak na jednoho z nich (je jedno na kterého).
Důvodem, proč nelze fakturovat na zakládanou společnost je jednoduše její neexistence - nelze vystavit daňový doklad neexistujícímu subjektu, a takový subjekt ani nemůže založení objednat - je to naopak zakladatel, kdo nás zmocňuje k založení společnosti, toto u nás objednává, a daňový doklad je vystaven na něj (což nebrání jeho užití jako náklad v zakládané společosti, viz dále).
Takovou situaci však legislativa předpokládá, a to v § 5 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, kde se výslovně uvádí, že "Totéž platí obdobně i pro jiné nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti.", přičemž nezbytným a zcela způsobilým výdajem před zahájením činnosti je právě samo založení společnosti. Daňový doklad vystavený na (budoucího) společníka je tak možno v souladu se zákonem o dani z příjmu použít bez jakýchkoli dalších podmínek jako náklad ve vznikající společnosti po jejím založení!
Pro více informací doporučujeme např. odborný článek na portálu podnikatel.cz či firemní finance, kde je popsána i správná metodika zaúčtování a otevření příslušných účetních knih.
Více informací případně zodpovíme buď my, nebo váš účetní či daňový poradce.